Blogger Tips and TricksLatest Tips For BloggersBlogger Tricks
Maka BERISTIQOMAHlah dalam menyampaikan sesuatu ILMU walaupun hanya dengan sepatah kata.. Coretanku dihidangkan buat tatapan sang pembaca, semoga bermanfaat buat semua.. :)
Blogger Tips and TricksLatest Tips For BloggersBlogger Tricks

Thursday, January 14, 2016

JANJI ALLAH ITU PASTI

Part 2
‘Najwa, kau tak balik rumah ke?’
Soalan lazim yang sering diajukan oleh rakan sebiliknya setiap kali mereka semua ingin pulang ke kampung
(rumah keluarga). Selalunya, setiap kali ada cuti mereka pasti akan pulang ke kampung bertemu keluarga. 
Namun ia sebaliknya untuk aku, sudah dua bulan aku menjejakkan kaki ini ke bumi Melaka tetapi sekali pun aku tidak pernah pulang ke kampung.

Dan dalam masa dua bulan itulah aku selalu keseorangan, blok asramaku akan kesunyian tanpa penghuni.
 Seram sejuk juga pabila malam mula menjengah, tapi alhamdulillah kadang kala ada juga yang sudi 
menemaniku untuk memecahkan rasa ketakutan ini.
**********************************************************************************

“Aku peliklah dengan kau ni Najwa, rumah kau bukannya jauh pun, selangor je. Tapi kenapa setiap minggu kau memilih untuk menetap di kolej daripada pulang ke kampung.”

Hanya senyuman yang menjadi jawapan untuk persoalan yang diajukan. Aku tak pasti jawapan apa yang terbaik untuk menjawab soalan tersebut. Bukan aku tak mahu pulang ke kampung, jauh dari sudut hatiku yang
 mendalam aku amat menginginkan berada di samping keluarga tercinta. Namun, aku sendiri tidak pasti 
mengapa aku lemah untuk meneruskan hasrat pulangke kampung. Setiap kali aku ingin pulang ke kampung 
pelbagai persoalan yang akan menjegah di mindaku. Bagiku ia satu perkara yang tidak berbaloi di mana pulang kepenatan pada hari jumaat petang, sampai rumah terus tidur kemudian ahad bergegas pulang ke UiTM. Sampai sahaja UiTM dah tak nampak buku, katil memanggil-manggil untuk merebahkan diri. Sudahlah tiada masa untuk mengulangkaji pelajaran, masa yang ada banyaknya diluangkan untuk perjalanan pergi dan balik serta masa untuk berehat. Jadi aku lebih memilih untuk berkorban 
sedikit daripada menyesal di kemudian hari.
**********************************************************************************

“Najwa, aku tak pernah nampak kau study. Selalunya bila aku balik dari rumah, aku tak pernah nampak kau
 pegang buku. Kau janganlah macam ni Najwa, wake up Najwa wake up .”
Kau jangan risaulah, aku okay.”

Aku tak tahulah nak kata samada kata-kata itu boleh menaikkan semangatku ataupun sebaliknya. Bukannya aku tak nak belajar dan bukannya akan tak pernah belajar. Sepanjang ketiadaan mereka, aku meluangkan masa dengan mengulangkaji pelajaran, jadi aku 
mengunakan masa yang selebihnya untuk berehat. Dan apabila dipersoalkan dengan soalan yang sedemikian, 
aku tak pasti adakah aku harus menjawab yang aku sudah lama study kerana aku takut mereka melihat aku 
seperti berbangga dengan apa yang telah aku kerjakan. Jadi mendiamkan diri mungkin jalan yang paling terbaik.

Kehidupan dua bulan di UiTM sangat menguji ketabahan hati ini, aku tidak pasti adakah ia semakin kuat atau
 sebaliknya. Namun aku pasti ia akan membawa kebaikan, ia juga mengajar diriku untuk terus cekal dalam menjalani hari mendatang.

No comments: